header logo rood

Algemene voorwaarden, versie 1.2. april 2025

Voor de leesbaarheid van dit document hebben wij gekozen om in plaats van ‘opdrachtgever’ in de ‘jij- en ‘wij-vorm’ te schrijven. Waar ‘wij’ of ‘onze’ staat, wordt het bedrijf Voedingsbureau Yvonne Hollander bedoeld. Voedingsbureau Yvonne Hollander is een eenmanszaak, gevestigd aan de Boumaboulevard (9723 ZS) te Groningen en staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 61634794. Wij bieden voedings-, dieet- en leefstijladvies voor gezondheid, ziekte en sport, zowel op diverse locaties in het Noorden van Nederland als online. Voor minder mobiele cliënten is een huisbezoek mogelijk. Daarnaast verzorgen we voedingsvoorlichting en workshops voor bedrijven en scholen. Allereerst leggen wij in dit document definities uit. Verder lees je onder welke voorwaarden wij onze diensten leveren, zodat je weet wat wij van elkaar mogen verwachten. Zijn bepalingen onduidelijk? Neem dan contact op met Yvonne Hollander via e-mail naar info@yvonnehollander.nl en dan komen we er vast samen uit.

Artikel 1. Definities

  • ‘Bedrijf’ ben jij, als je handelt als niet-natuurlijk persoon maar als ondernemer (zakelijke klant).
  • ‘Consument’ ben jij, als je handelt als natuurlijk persoon (particuliere klant).
  • ‘Locatie’ is de plek waar de (online/offline) uitvoering van onze overeenkomst plaatsvindt.
  • ‘Overeenkomst’ is onze overeenkomst tot opdracht van dienstverlening.
  • ‘Schriftelijk’ is alle communicatie via briefpost en via de elektronische weg, zoals e-mail, SMS, Telegram, WhatsApp, social media en/of soortgelijke kanalen.

Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten met of zonder digitale inhoud.
  2. Als wij niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangen, betekent dit niet dat ze niet van toepassing zijn of dat wij het recht verliezen om dat in toekomstige gevallen wel te doen.
  3. Wij mogen deze algemene voorwaarden wijzigen of aanvullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen wij altijd doorvoeren. Wezenlijke wijzigingen bespreken wij waar mogelijk vooraf. Handel jij als consument, dan mag je de overeenkomst opzeggen bij een wezenlijke wijziging of als wij de overeenkomst wijzigen binnen drie maanden nadat je de overeenkomst hebt afgesloten.

Artikel 3. Aanbod

  1. Ons aanbod is vrijblijvend maar heeft een geldigheid van 14 dagen, tenzij wij een andere termijn van acceptatie hebben genoemd. Het aanbod vervalt als je ons aanbod niet binnen de gestelde termijn accepteert. Wij hebben dan het recht een nieuwe prijs en nieuwe levertijden te hanteren.
  2. Levertijden zijn indicatief en geven jou bij overschrijding van die termijn geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij dit uitdrukkelijk én schriftelijk met jou is afgesproken.
  3. Een aanbod geldt niet automatisch voor nieuwe overeenkomsten, tenzij schriftelijk afgesproken.

Artikel 4. Prijzen & prijsindexering

  1. De genoemde prijzen op aanbiedingen, offertes en facturen zijn in EURO en:
    • a) exclusief btw en andere overheidsheffingen voor zakelijke klanten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld;
    • b) inclusief btw en andere overheidsheffingen voor particuliere klanten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Genoemde prijzen zijn exclusief eventuele reiskosten en administratiekosten, tenzij wij anders hebben afgesproken. Die kosten maken wij altijd vooraf bekend, waarna ze bij akkoord in rekening worden gebracht.
  3. Wij spreken meestal een vaste prijs af voor de diensten die op onze website staan.
  4. Als wij geen vaste prijs hebben afgesproken, stellen wij het tarief vast op grond van de werkelijk bestede uren.
  5. Het door ons gehanteerde tarief berekenen wij volgens onze gebruikelijke tarieven, die gelden voor de periode waarin wij de werkzaamheden verrichten.
  6. Wij passen de prijzen voor onze diensten jaarlijks op 1 januari aan.
  7. Wettelijke prijsstijgingen en inflatiecorrecties mogen wij zonder aankondiging doorbelasten.

Artikel 5. Totstandkoming overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand door jouw tijdige aanvaarding van ons aanbod.
  2. De overeenkomst kan ook tot stand zijn gekomen als wij uit een gedraging van jou mochten afleiden dat jij ons aanbod hebt geaccepteerd (je levert bijvoorbeeld gegevens aan of je voldoet een factuur).

Artikel 6. Vergoeding, verzekering, betaling

  1. De tijd die wij in rekening brengen bestaat uit direct patiëntgebonden tijd (de tijd je in de spreekkamer hebt doorgebracht) en uit indirect patiëntgebonden tijd (de tijd die wij besteden aan werkzaamheden waarbij je niet aanwezig bent.
  2. Je kunt zonder verwijsbrief gebruik maken van onze diensten. Maar om voor vergoeding door de verzekeraar in aanmerking te komen, kan de verzekeraar vragen om een verwijsbrief van de (huis)arts. Je dient zelf de polisvoorwaarden van de verzekeraar na te gaan. Een verwijsbrief is doorgaans een jaar geldig.
  3. Dieetadvisering is opgenomen in de basisverzekering voor drie uur per kalenderjaar. In de basisverzekering geldt voor volwassenen een eigen risico. Vaak is er extra vergoeding beschikbaar vanuit een aanvullende verzekering. Declaraties van dieetadvisering vindt rechtstreeks plaats bij de zorgverzekeraar waar wij een contract mee hebben, de meest actuele lijst van zorgverzekeraars tref je op onze website. Als blijkt dat de vergoeding is verbruikt dan ontvang je onze rechtstreeks declaraties. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de voldoening van onze factuur.
  4. Je schrijft het verschuldigde bedrag tijdig en binnen veertien dagen na ontvangst van de factuur over, op het opgegeven bankrekeningnummer. Een en ander tenzij anders afgesproken of tenzij anders staat aangegeven.
  5. Betaal je niet binnen de afgesproken termijn, dan ben je van rechtswege (automatisch) in verzuim, zonder dat wij jou daarvoor hoeven aan te manen. Vanaf dat moment hebben wij het recht om onze verplichtingen op te schorten totdat jij aan jouw betalingsverplichting hebt voldaan.
  6. Als jij in verzuim bent, ben jij vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Handel jij als bedrijf, dan komt daar 3% bovenop. Nadat jij in verzuim bent, komen alle kosten van gerechtelijke en buitengerechtelijke invordering ten laste van jou.
  7. De vergoeding ter zake van (buitengerechtelijke) incassokosten (BIK en WIK) is vastgesteld op maximaal 15% van de verschuldigde hoofdsom.
  8. Je bent altijd verplicht de afgesproken prijs te voldoen, ook al werk je niet mee aan de uitvoering van de overeenkomst. Ook een klacht schort de betalingsverplichting niet standaard op.
  9. Handel je als consument, dan kun je na overleg het totaalbedrag in termijnen betalen. Bij annulering van de overeenkomst of bij het missen van een termijn, blijven de reeds voldane termijnen verschuldigd en wordt het openstaande saldo onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 7. Uitvoering van de overeenkomst

  1. Je bent onder meer open en eerlijk over de problematiek, de gezondheid, de situatie waarin je de begeleiding wenst en het doel dat je zou willen bereiken.
  2. Jij staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden. Dit geldt ook als ze van derden afkomstig zijn.
  3. Het is altijd jouw eigen verantwoordelijkheid dat we op tijd beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst en aan de afspraak.
  4. Naast een vaste medewerker kunnen wij werken met afstudeerstagiaires. Aan het einde van hun stage krijgen zij een periode waarin ze cliënten zelfstandig kunnen begeleiden, zonder onze directe aanwezigheid. Uiteraard altijd binnen de richtlijnen en onder onze eindverantwoordelijkheid.

Artikel 8.1 Annuleren losse sessie, consument

  1. Het annuleren van een sessie kan voor consumenten kosteloos tot 24 uur voor aanvang van de sessie.
  2. Annuleer je als consument na die 24 uur, dan zijn wij genoodzaakt om 100% van het sessiebedrag in rekening te brengen, omdat wij onze tijd dan niet meer anders kunnen besteden. Voor ziekte wordt geen uitzondering gemaakt.

Artikel 8.2 Verplaatsen losse sessie, consument

  1. In onderling overleg en op basis van beschikbaarheid kunnen we een sessie tot uiterlijk tweemaal verplaatsen.
  2. Je dient uiterlijk 24 uur van tevoren aan te geven dat je van deze mogelijkheid gebruik wilt maken.
  3. Wil je verplaatsen binnen de 24 uur? Dan zijn wij genoodzaakt 100% van de sessie in rekening te brengen.
  4. Als je de sessie verzet en als de sessie 2 maanden na de oorspronkelijke datum plaatsvindt, zijn wij genoodzaakt het hele bedrag in rekening te brengen. Er bestaat geen restitutie voor reeds betaalde gelden.
  5. Mocht geen nieuwe sessie worden ingepland binnen 2 maanden, dan vervalt het recht op de sessie en bestaat er geen restitutie voor reeds betaalde gelden.

Artikel 8.3 Te laat of no-show bij losse sessie, consument

  1. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om op tijd te komen. Verschijn je te laat (online of op locatie), dan kunnen wij niet garanderen dat de (volledige) sessie nog kan plaatsvinden.
  2. Als je slechts een deel van de sessie kunt bijwonen of als je niet komt, heb je niet automatisch recht op restitutie van betaalde gelden.
  3. Bij uitzonderlijke gebeurtenissen is het eventueel mogelijk om de sessie op een ander moment in te halen, mits de planning dat toelaat. Dit gebeurt altijd in overleg.

Artikel 8.4 Annulering 1-op-1 traject (consument)

  1. Een 1-op-1 traject aangegaan in de hoedanigheid van consument, kan niet kosteloos worden geannuleerd.
  2. Na akkoord op het aanbod ben je altijd minimaal 30% van het geoffreerde bedrag verschuldigd, omdat de voorbereiding al veel tijd, energie en geld hebben gekost. Verder vindt alleen restitutie/betaling plaats naar rato van de genoten sessies.

Artikel 8.5 Annulering opdracht zakelijk

  1. Een opdracht die afgesloten in de hoedanigheid van een bedrijf kan na akkoord op de offerte niet altijd kosteloos worden geannuleerd.
  2. Tot 3 dagen voor de afgesproken datum mag je kosteloos annuleren.
  3. Bij annulering minder dan 3 dagen voor de afgesproken datum ben je altijd minimaal 30% van het geoffreerde bedrag verschuldigd, omdat de voorbereiding al veel tijd, energie en geld hebben gekost.

Artikel 8.6 Annulering door ons

  1. Wij behouden ons het recht voor om een sessie en/of opdracht te annuleren. In overleg kunnen we, als dat mogelijk is bij jou, ook een vervangende datum overeenkomen. Bij annulering of verschuiving kunnen wij ook besluiten het factuurbedrag aan jou te retourneren of om geen factuur te verzenden.

Artikel 9. Duur overeenkomst

  1. Onze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of we uitdrukkelijk én schriftelijk anders hebben afgesproken. Dat betekent dat onze overeenkomst eindigt door volbrenging of op het door ons afgesproken tijdstip. Het is daarbij je eigen verantwoordelijkheid om binnen de beschikbare termijn gebruik te maken van datgene dat onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.
  2. Als binnen de looptijd van de overeenkomst voor afronding van taken een termijn is afgesproken, dan is dit voor ons nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van die termijn stel jij ons schriftelijk in gebreke.
  3. Mocht jij besluiten om tijdens de looptijd van de overeenkomst geen gebruik meer te willen maken van onze diensten en ben jij consument, dan heb jij niet automatisch recht op restitutie van het volledige bedrag.
  4. Het opzeggen van een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan via mail naar info@yvonnehollander.nl waarbij jij rekening houdt met een opzegtermijn van één maand, tenzij schriftelijk anders afgesproken.
  5. Ben jij een zakelijke klant, dan blijf jij gedurende deze periode de gebruikelijke hoeveelheid diensten afnemen of worden wij door jou financieel gecompenseerd.
  6. De overeenkomst eindigt bij overlijden van de natuurlijke persoon achter onze onderneming, zonder dat erfgenamen tot enige kosten of (schade)vergoeding gehouden zijn.

Artikel 10. Wijziging overeenkomst & meerwerk

  1. Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen wij op tijd en in onderling overleg de overeenkomst aan.
  2. Als we afspreken dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing of de uitvoering anders worden. Wij laten dat zo spoedig mogelijk weten. Als we een vast bedrag hebben afgesproken, laten wij weten in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit bedrag tot gevolg heeft.

Artikel 11. Workshop

  1. Deelname aan de workshop is onderhevig aan inschrijving, bevestiging en ontvangst van betaling.
  2. Je ontvangt een bevestiging per e-mail na de betaling.
  3. Tot 3 dagen voor de afgesproken datum mag je kosteloos annuleren. Bij annulering minder dan 3 dagen voor de afgesproken datum, ben je verplicht minimaal 30% van het totaalbedrag te voldoen, naast de in redelijkheid al door ons gemaakte kosten (zoals zaalhuur en catering waarvan wij afhankelijk zijn).
  4. Als de workshop door ons wordt geannuleerd, vervalt de betalingsverplichting.
  5. Wij behouden ons het recht voor het programma eventueel te wijzigen, wij laten dat tijdig weten.

Artikel 12. Ontbinding overeenkomst

  1. Wij kunnen de overeenkomst opschorten of met directe ingang beëindigen als: o Jij niet, niet volledig of niet tijdig je verplichtingen uit de overeenkomst nakomt. o Wij na het sluiten van de overeenkomst kennis hebben genomen van omstandigheden waardoor wij een goede grond hebben te vrezen dat jij je verplichtingen niet zult nakomen. o Door vertraging aan jouw zijde niet langer kan worden verwacht dat wij de overeenkomst tegen oorspronkelijke condities nakomen. o Als zich omstandigheden voordoen die zodanig zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is. o Wij de kwaliteit van de dienstverlening niet kunnen waarborgen als gevolg van jouw handelen of nalaten.
  2. Is de opschorting of ontbinding jou toe te rekenen, dan mogen wij onze schade op jou verhalen.
  3. Bij liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling of faillissement, van beslaglegging aan jouw zijde of ben je aangewezen op schuldsanering, oftewel kun jij niet meer vrijelijk over je vermogen beschikken, staat het ons vrij de overeenkomst direct op te zeggen. Wij zijn dan geen schadevergoeding verschuldigd en onze vorderingen zijn direct opeisbaar.

Artikel 13. Klachten

  1. Een klacht vinden wij heel vervelend en die lossen wij natuurlijk graag samen op. Meld een klacht wel uiterlijk 14 dagen na het voorval via info@yvonnehollander.nl.
  2. Geef een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving, zodat wij adequaat kunnen reageren.
  3. Als een klacht gegrond is, verrichten wij de werkzaamheden alsnog zoals afgesproken, tenzij dit inmiddels voor jou aantoonbaar zinloos is. Dit maak je schriftelijk kenbaar.
  4. Een klacht kan er niet toe leiden dat wij gehouden zijn andere werkzaamheden te verrichten dan afgesproken.
  5. Komen wij samen niet uit de klacht dan kan de klacht worden ingediend bij de Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn (postbus 1161, 3800 BD Amersfoort). Meer informatie staat op hun website.
  6. Wij spreken af dat wij ons niet negatief over elkaar uitlaten tijdens of na het einde van de overeenkomst.
  7. Wij zijn verder slechts aansprakelijk binnen de grenzen van artikel 14.

Artikel 14. Onze aansprakelijkheid

  1. Wij voeren onze werkzaamheden altijd uit naar het beste inzicht en vermogen, maar wij hebben een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Dit betekent dat wij ons tot het uiterste inspan om jou een goed resultaat te laten behalen en jou ondersteunen. Maar, het uiteindelijke resultaat hangt van veel factoren af waar wij geen invloed op hebben. Denk aan je eigen instelling en eigen bereidheid om met adviezen aan de slag te gaan. Jij bent zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die jij neemt.
  2. Als het resultaat niet is zoals gewenst, is dat geen reden om ons aansprakelijk te stellen. Ook is het geen reden voor wanprestatie of voor restitutie van betaalde gelden.
  3. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij wij de schade opzettelijk of met bewuste roekeloosheid hebben veroorzaakt.
  4. Aansprakelijkheid voor indirecte schade en gevolgschade is uitgesloten. Daaronder verstaan wij winstderving, gemiste besparing, omzetverlies, kosten gemaakt ter voorkoming of vaststelling van gevolgschade, vertragingsschade, reputatieschade en opgelegde boetes.
  5. Jij vrijwaart ons tegen aanspraken van derden, die verband houden met de door ons geleverde diensten.
  6. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor geleden schade door een verkeerd door jou geïnterpreteerd en/of uitgevoerd advies en/of idee. Elkaar opvolgende adviezen beschouwen wij als één advies, ookal wordt de indirecte tijd weldegelijk in rekening gebracht.
  7. Als wij al aansprakelijk zouden zijn, dan is aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de overeenkomst steeds beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar uitkeert in het betreffende geval. Mocht de verzekeraar niet uitkeren, dan zijn wij slechts aansprakelijk tot het bedrag van de laatst voldane factuur, met een maximum van € 1500,00.
  8. Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door ons, vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Wij sluiten artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek niet uit.

Artikel 15. Overmacht

  1. Van overmacht aan onze zijde is sprake als wij verhinderd zijn om verplichtingen uit de overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen door bijvoorbeeld maar niet uitsluitend beperkt tot een internetstoring, ziekte van ons of onze dierbaren, virusinfectie of hack, stroomstoring, verkeersstoring, epidemie en pandemie, staking, diefstal, brand, overheidsmaatregelen en fouten in software of (online) diensten van derden.
  2. Onder overmacht verstaan wij ook iedere gebeurtenis of omstandigheid waardoor nakoming zo bezwaarlijk en/of kostbaar is in vergelijking met de omstandigheden ten tijde van het aangaan van de overeenkomst, dat je nakoming in redelijkheid niet meer van ons kan verlangen. Ook een niet-toerekenbare tekortkoming van derden waarvan wij afhankelijk zijn, valt hieronder.
  3. Voor zolang de overmacht duurt, mogen wij onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Als de overmachtsperiode langer duurt dan 60 dagen, hebben wij allebei het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Wij zijn niet verplicht eventuele schade door overmacht aan elkaar te vergoeden, zelfs niet als wij een bepaald voordeel genieten.
  4. Voor zover wij op het moment waarop de overmacht begon, gedeeltelijk al verplichtingen zijn nagekomen of ze nog kunnen nakomen, mogen wij eventueel dat gedeelte al declareren. Jij bent gehouden om die declaratie te voldoen alsof het een aparte overeenkomst zou zijn.

Artikel 16. Intellectueel eigendom

  1. Wij behouden alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht en merkenrecht) op bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot voorstellen, plannen, methoden, offertes, afbeeldingen, content, materialen etc., tenzij schriftelijk anders afgesproken.
  2. Jij mag geen sub-licenties verlenen aan derden, ook niet voor overdracht van je eigen licentie, tenzij anders afgesproken. Je mag ons werk niet voor commerciële doeleinden gebruiken of verhandelen zonder schriftelijke toestemming.

Artikel 17. Vertrouwelijkheid & AVG

  1. Wij nemen de verplichting op ons tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van onze overeenkomst zijn betrokken, van alle informatie die wij aan elkaar ter beschikking hebben gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten.
  2. Informatie wordt alleen met anderen gedeeld met jouw schriftelijke toestemming.
  3. Wij houden eventueel verwijzend artsen, in algemene zin op de hoogte van de voortgang / resultaten van de behandeling. De rapportage vindt aan het begin en einde van de behandeling plaats. Bij langdurige behandeling wordt de verwijzend arts jaarlijks geïnformeerd. Mocht je dit niet wensen, dan kun je dit melden.
  4. Wij mogen geanonimiseerde casuïstiek bespreken met vakgenoten of gebruiken ter promotie/illustratie/uitleg.
  5. Wij verwerken persoonsgegevens uitsluitend in het kader van onze overeenkomst. Hoe wij (persoons)gegevens verwerken valt in te zien op onze website.

Artikel 18. Toepasselijk recht & bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen ons is alleen het Nederlands recht van toepassing.
  2. Als wij een geschil hebben, proberen we eerst om daar in onderling en goed overleg uit te komen.
  3. Komen wij er in goed overleg niet uit, dan is de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, exclusief bevoegd om kennis te nemen van dat geschil, tenzij dwingendrechtelijk anders bepaald (bij consumenten).